fredag 28. september 2012

Tykketeknikker uke 37-39

I denne perioden har vi vært gjennom trykketeknikkene: Monoypi, Linosnitt og Sjablong. Kort beskrivelse av teknikkene kommer nederst i teksten.



Produksjonen:
Først hadde jeg Linosnitt, der har laget 5 stykk ferdige trykk og 11 prøvetrykk. Etter det gikk jeg over på å lage Monotypi, der ladet jeg 7 prøvetrykk. Før jeg gikk over på å lage en bakgrunn jeg skulle dra med meg over til sjablong. Jeg bruke bakgrunnen i fra monotypi og kuttet ut figurer og gress i papp og trykket det med Sjablong trykk. Det ferdige resultatet ble som følger:


Her er blandingsteknikk, med Monotupi som bakgrunn og Sjablong til å lage figurer og gress. Bildet skal forestille hatifnatter fra mumietrollet. Tittelen på bildet: Hattifnatt ute på tur.

Her er det linosnitt bildet jeg er mest fornøyd med, det er nr. 2/5 i serien. Bilde skal forestille Monomentet utenfor Verdal videregående, til venstre ser vi deler av gymsalen og det gamle steinkunsten. til høyre ser vi videre deler av skolen. Nederst er det gress og øverst ser vi himmelen og solen. Tittelen på bilde: Welcome



Kort om trykketeknikkene:


Sjablong: dreier seg i malerkunst, malerfag, grafikk eller grafisk design om ferdige former, vanligvis i form av et stivt flak av tre, papp, metall eller plast, der det er stanset eller skåret ut hull for det som skal ha en bestemt farge. Bruk av sjablong består i legge sjablongen på det underlaget (papir, vegg o.a.) som skal påføres skrift eller bilder, for deretter å påføre farge i hullene - og eventuelt flytte sjablongen for å gjenta motivet.
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Sjablong - 28.09.12

Monotypi: dreier seg om engangstrykk og det finnes bare et eksemplar av disse trykkene.  Monotypi lages ved at en maler et bilde direkte på en plate av metall, plast, glass eller et annet glatt materiale.
Kilde: http://www.123hjemmeside.no/greta/38958274 - 28.09.12

   
Linosnitt: er en enkel grafisk trykketeknikk. Linoleumstrykk er også betegnelse for selve avtrykket, det vil si det grafiske bladet eller bildet. Trykkplaten består av et stykke linoleum, der en skjærer vekk det som ikke skal farges og gjengis på det ferdige trykket. Den myke lineoleumsplaten tåler maksimalt 30-50 avtrykk. En kan bruke flere farger, men motiver i svart-hvitt er vanligst.
Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Linosnitt - 28.09.12


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar